Aloittelevan yleisurheilukouluohjaajan opas – Asikkalan Raikkaan uusi työkalu

23.6.2025

Uuden ohjaajan matka on usein yhtä aikaa innostava ja haastava. Ohjaajalle annetaan suuri vastuu lapsista, mutta samalla häneen kohdistuu myös paljon odotuksia. Alussa ohjaaja tarvitsee tukea, rohkaisua ja käytännön työkaluja, jotta hän voi kasvaa roolissaan ja kehittää itseään. Yhteisön ja kokeneiden ohjaajien tuki on keskeistä, jotta uusi ohjaaja voi kokea itsensä osaksi tiimiä ja saada itseluottamusta onnistua työssään.

Titta Saarikko tarttui tähän haasteeseen Haaga-Helia ammattikorkeakoulun liikunnanohjaajaopintojen opinnäytetyössään, jossa hän laati oppaan Asikkalan Raikkaan aloitteleville yleisurheilukouluohjaajille. Opas on suunniteltu tukemaan uusia ohjaajia heidän tärkeässä tehtävässään innostaa lapsia liikunnan pariin ja edistää liikunnallista elämäntapaa. Opas keskittyy erityisesti ohjaamisen taitoihin. Materiaalin lajinäkökulma syntyy jo olemassa olevien yleisurheilun oppaiden kautta.

Ilon kautta – ohjaaja lasten innostuksen kasvattajana

Yksi lasten liikunnan tärkeimmistä tavoitteista on synnyttää ilo liikkumiseen. Liikunnan ilon löytäminen auttaa lapsia omaksumaan pysyviä liikkumistottumuksia ja liikuntaharrastuksia. Liikunnan tulisi olla monipuolista ja riittävää määrällisesti, jotta lapset voivat oppia uusia taitoja ja kehittyä liikunnallisesti. Lisäksi liikunta tarjoaa lapsille mahdollisuuden itsetuntemuksen ja itseluottamuksen rakentumiseen sekä turvallisten tunteiden kokemiseen.

Motivaatio on keskeinen tekijä liikunnan harrastamisessa. Sisäinen motivaatio syntyy, kun toiminta on itsessään palkitsevaa ja mielihyvää tuottavaa. Ohjaajan tehtävänä on tukea lasten sisäistä motivaatiota luomalla positiivinen ja kannustava ilmapiiri, jossa lapset kokevat onnistumisen ja yhteenkuuluvuuden tunteita.

Vuorovaikutus on ohjaamisen ytimessä, ja taitava vuorovaikutus auttaa ohjaajaa luomaan luottamuksellisen ja kannustavan ilmapiirin, jossa lapset voivat kokea olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi. Saarikon opas tarjoaa ohjaajille työkaluja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Näitä ovat esimerkiksi sanaton viestintä sekä kysymisen ja kuuntelemisen taidot. Hyvä ohjaus vaatii myös selkeitä ohjeita, näyttöjä ja palautteenantoa, mutta yhtä tärkeää on, että ohjaaja itse oppii jatkuvasti.

Opinnäytetyön kautta valmistuneen oppaan avulla ohjaaja saa arvokkaita näkökulmia omaan kehitykseensä ja voi reflektoida omaa ohjaustaan, jotta hän pystyy parantamaan vuorovaikutustaan ja löytämään uusia tapoja tukea lasten oppimista ja kehittymistä.

Monikäyttöinen työkalu kaikille ohjaajille

Saarikon opinnäytetyössä syntynyt opas on suunniteltu alun perin yleisurheilukoulun ohjaajille, mutta sen sisällöt ovat sovellettavissa myös muihin lajeihin. Oppaan tarjoamat perusperiaatteet, vuorovaikutustaidot, ohjausstrategiat ja pohdintakysymykset tukevat kaikkia, jotka ohjaavat lasten ja nuorten liikuntaa. Opas toimii erinomaisena lähtökohtana myös oman seuran ohjaajan oppaalle, ja sen rakenne auttaa ohjaajaa miettimään omaa kasvuaan ja kehitystään ammattilaisena. Oppaan tavoitteena ei ole vain antaa tietoa, vaan myös innostaa ja haastaa ohjaajia kehittämään ohjaamisfilosofiaansa. Oppaassa hyödynnetään jo olemassa olevia materiaaleja, kuten Olympiakomitean "Tervetuloa ohjaajaksi" -koulutusta ja tutkittua tietoa. Opas tarjoaa käytännönläheisiä tehtäviä ja vinkkejä, jotka tekevät siitä eräänlaisen "starttipaketin" ohjaajille. Tämä opas on siis enemmän kuin vain opas – se on väline, joka tukee ohjaajan jatkuvaa kehittymistä ja ammatillista kasvua.

Maiju Kokkonen
lehtori, Haaga-Helia amk
Titta Saarikko
liikunnanohjaaja amk

Blogi on kirjoitettu Titta Saarikon liikunnanohjaaja amk opinnäytetyön pohjalta. Mikäli kiinnostuit aiheesta, löydät oppaan opinnäytetyön lopusta liitetiedostona.

Saarikko, T. (2024). Aloittelevan yleisurheilukouluohjaajan opas; Raikkaan aloittelevan ohjaajan opas. https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231883

Tekstin muotoilussa on käytetty apuna Microsoft CoPilotia